Digitalakademin = Almi & Google

De ska utbilda 5000 företagare i hela Sverige. De har ingen .ico utan använder sig av adressen “https://events.withgoogle.com” som inte går någonstans, kurserna är f2f och det finns på Almis och vissa föreningars hemsidor, samt har 148 gillare på facebook. De finns förstås på Google+ också med 7 följare. Är det digitaliserat och nationellt?

Onlinekurserna som erbjuds är en sida om vardera ämne, t ex bli synlig online (se bild nedan). Följ de 5 råden och du har tagit de första stegen mot en framgångsrik hemsida.

Hur skulle man kunnat göra detta mer digitaliserat?

  • Onlinekurser med webinarier
  • Träffarna online
  • Inspelade kurser upplagda efteråt
  • Närvaro även på Linkedin, Twitter och Instagram
  • Få deltagarna att hashtagga
  • Marknadsföra alla deltagarnas sidor på kickoff och moduler
  • En app
  • Få ladda ner och använda deras specialdesignade bilder
  • Nätverkat och haft någon bakom sidan med namn och nummer
  • annat …

Vad har hänt här som inte gjort satsningen så digitaliserad som den skulle kunnat var? Jag tror att ingen vågar sticka ut huvudet från endera av de stora bakgrundsorganisationerna eftersom de just är bakgrundsorganisationer, samordningen är själva hemsidan. När det kör igång stiger både Google och Almi tillbaka och låter föreläsarna ta vid. Eller så måste jag ha varit totalt isolerad och frånkopplad i våras/höstas när detta (antagligen) marknadsfördes. Inte helt omöjligt förstås.

 

onlinekurs.JPG

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s